Thursday, January 29, 2009

Dajal

Minggu lepas di saat-saat akhir aku buat keputusan untuk pulang ke rumah bonda. Cuti panjang mana boleh tak balik. Dan sebagai seorang pencinta alam sekitar balik naik bas adalah satu perkara yang wajib. Baru la kurang pencemaran udara yer tak.

4 5 jam kemudian tercongok la aku kat perhentian bas Larkin. Hari hujan. Tak lebat pun, renyai-renyai jer. Malas nak naik bas malas nak naik teksi. Maka dengan satu arahan ringkas aku menurunkan perintah ke atas sorang member supaya datang menjemput aku. Sekali sekala balik memang layak aku dapat layanan khas macam ni eheh.

Lalu tanpa membuang masa, aku duduk sambil bersiul-siul sementara menunggu ketibaan pemandu aku tu. Tiba-tiba..

"Pakcik2, kalau nak pergi Taman Daya naik bas apa ya?"

Seorang budak belasan tahun sedang cuba bermesra dengan aku. Agak cun tapi sayang masih bersekolah. Aku taknak di cop sebagai lelaki kucing.

"Awak naik bas depan ni" jawab aku ringkas.

5 minit kemudian bas tadi pun bergerak. Belum pun hilang dari pandangan mata, aku nampak bas tu berhenti lalu turun la gadis belasan tahun tadi.

Haha padan muka ko. Ada ker patut baby face macam aku ni ko panggil pakcik. Dua kali pulak tu. Nasib tak sampai Kulai lagi.








Tapi sumpah sampai sekarang aku rasa bersalah.

11 comments:

ijan said...

dengan budak pun ko nk berkire. mane budak tu. bior aku je anta dia balik...

Nad.is.me. said...

Aku dapat bayangkan ko tgh duduk kat tepi2 bustand larkin tu.

Agaknya, dia ingat ko yang jual tiket tu tak, semua nmpk macam pakcik2 jugak. Kekeke. :p

Tapi hok, tak baikkkk laaaaaa kau ni buat budak tu macam tu. Tak baikkk tau. Kalau lah dia confident terus naik tak tanya bus drebar tu mcm mane? Tak baikkkk laaaaahhhh.

Ish rabak seh. Tak baik seh. Ishhhhhhh.

*geleng kepala*

Nad.is.me. said...

Baby face lah sangat.

CHET!

BudAk hijAu said...

ngn budak2 pown ko dengki kn..
apa nk jd nie..hahahhahah...

MaSHee said...

Ish..ishh...lain kali tok sah buat dah! Kesian lar woit..memang naya klu budak tu naik terus smpi tempat lain..

Dah ler memacam kes skrg! emo betui aku bab2 ni...

182 said...

sultan:
budak tu dah selamat sampai kat umah..ko xyah la nak menggatal haha..

otak belacan:
budak tak budak, aku layan semua sama rata hehe..

serius baby face tolong la percaya haha..

budak hijau:
tu reaksi spontan aku jer haha..aku diwaktu biasa adalah sangat baik hati ngehehe..

aku..dia..kamu:
baik tuan, saya sudah insaf..saya xkan ulangi lagi perangai buruk saya itu..

Unknown said...

ha ha ha. kau memang dramatik dan kejam ya?

Wardrobe kita said...

gila kejam..apa sgt la dgn paggilan pck tu..lama2 dapat jgak title pck tu..

alif-mikail said...

memang zalim!... ahahaha..
aduuu la...

mrblind said...

kesian weh kat budak tu..baik lu pegi minta maaf..hahaha

182 said...

Helmi, Qaseh, alif:
nampak memang macam kejam & zalim..tapi agak mustahil la budak tu akan terlajak ke tempat lain..

mrblind:
besar tu tmn daya, mana aku nak carik dia..