Thursday, August 21, 2008

Masalahnya?

Pernah tidak.

Kita dengar satu syarikat milik bangsa lain membayar gaji lebih kepada bangsa sendiri berbanding bangsa lain walaupun mempunyai jawatan yang sama dan kelulusan yang setaraf.

Atau, bangsa mereka yang tidak mempunyai kelayakan yang sesuai di beri jawatan yang tinggi manakala satu bangsa yang lain yang mempunyai pendidikan yang terlebih di beri jawatan rendah dengan gaji yang sedikit.

Ataupun bila kamu ke kedai bangsa mereka. Kamu membayar harga yang tinggi tetapi pada masa yang sama mereka memberi harga rendah terhadap barang yang sama pada bangsa mereka.

Adakah mereka bersifat perkauman?
Dan aku kata tidak.
Mereka hanya menolong sesama sendiri.
Tidak salah bukan.


Jadi.

Kenapa perlu di beri kuota 10% kepada bukan bumiputra.
Atau ada yang mula berfikir Uitm perlu mengamalkan sistem terbuka, meritokrasi kepada semua bangsa.

Kita hanya menolong sama sendiri seperti mereka juga.
Dan itu bukan bermakna kita mangamalkan perkauman, kan?

10 comments:

S.YanaZ said...

UiTM???

Ntah sapa laa yg mengaji kat UiTM tu dolu~dolu ekk...
*ahaks*

BTW tak pyh kongsi2 hak milik...

Wardrobe kita said...

aku product uitm..pada pendapat aku la,bgs sebenarnye bagi 10% kat bangsa lain..tau x, kami kat uitm ni sbenanye blaja syok sendiri..bersaing sesama sendiri..patu dengki jea manjang sesama mlayu..dapat pointer lbh skit,ckp poyo plak..ish,aku ke tu??pandai anak mak blajo..

aku kat tempat keje ni skang berbilang bangsa..mmg cara dorang keje lain..very productive..smua benda nk cepat.aku pn da terikut ngan cara depa..hyper active dah.da mcm nk besilat kat dalam ofis ni..kami jalan pn dgn kelajuan 100m/min dalam ofis ni..

panjang plak komen..sori bos..ikutkan ati panjang lagi nk tulis nih..k.

biskutrajin said...

em..xto cmne nk komen...komen bebunyik cenggini bleh x?...'no komen'..heheheh

♥~ir@~♥ said...

biarkan sahaja mereka,,hehe

182 said...

s.yanaz:
ontah sapo la tue yer..

memang tak payah kongsi pun, pada aku la..

qaseh:
xper2, komen panjang lagi bagus..
boleh berkongsi pendapat..

biskutrajin:
oit, maner boleh..
ko kena komen sepanjang qaseh gak..

ira:
yer betul tue..
penyelesaian yang paling senang sekali..
:)

ijan said...

aku sbg org yg agak lame mengadap uitm dl, mengunjurkan usul x setuju pasal nk bg kouta2 tu...

Ojie said...

pasal kuota ni dulu lg dh pernah jd..kes bila mrsm dibuka kuota nye kpd bkn bumi..tp bagus jugak sbnrnya sbb barula ada persaingan..kalo x jd mcm qaseh ckp..sume nya bljr syok sendiri..huhu

182 said...

sultan:
aku sebagai penghuni sekejap pun tak setuju..

ojie:
sesama sendiri kan boleh gak persaingan, kan..kan..kan..

CAHAYA said...

hmm... perkauman eh?

UiTM itu memang dasarnya begitu.. menjaga hak asasi kaum² bumiputera.

tapi ntahlah! kalau masukkan yang bukan bumi... tergugat ke rasa diorang??

182 said...

pada aku bukan pasal tergugat ker apa tapi pasal tujuan asal ; membantu..
tapi entah la kan..